Sep 23, 2014

Glutenfritt langpannebrød


- Jeg kjøper nesten ikke glutenfritt brød lenger. For etter at jeg begynte å ha brøddeigen i to langpanner er alt så mye enklere! Det beste er jo at brødskivene ikke smuldrer. Saftig brød gir glede i hjertet! 

  Vi bor i et brødland. Jeg trodde jeg hadde blitt litt mer fransk av meg, og spiste en periode mer salat og andre ting, enn nettopp brød. Men jammen har jeg vendt tilbake til 2, og av til flere brødmåltider om dagen. Jeg skylder på forrige graviditet. Og for tiden med tvillinger i magen, så trengs det stadig påfyll. Ofte fortere enn tiden det tar å lage en salat. Og ofte fordi brød er det eneste som virkelig frister. Og ingeting er vel bedre enn at brødet man spiser gjør godt for kroppen. Og det blir jammen litt billigere og lage brødet selv. Iallefall når man spiser mye av det! Så her kommer oppskrift på glutenfritt langpannebrød:


Du trenger: 

6 ss fibrex
3 dl varmt vann

500g havremel eller hirsemel
500g glutenfri melblanding til brød, gjern Scär's mix med fiber
2-3 dl solsikkekjerner, knuste linfrø, sesamfrø el andre frø/ nøtter
1 pk tørrgjær
1 ts salt
1 ss sukker
2 ss xanthangummi (kan sløyfes)
8-10 dl lunkent vann, evt mer
1 dl olje

Evt kan du jazze opp deigen litt og ha i et par egg, og havremelk e.l. i stedet for vann. Eller helt vanlig melk, hvis du tåler det. 

Begynn med å bløtlegge 6 ss fibrex i 3 dl, og la det svelle mens du gjør klart det andre. 
Bland alt det tørre, og tilsett vann, svellet fibrex og olje. Rør til alt er godt blandet, og bruk gjerne kjøkkenmaskin. Deigen skal være som en grøt, så tilsett mer vann hvis deigen virker tung og tørr. Det skal ikke bli en tynn grøt, men glutenfri bakst trenger mye væske for å bli saftig. Så vær raus med vannet. Og erfaringen tilsier at deigen blir litt fyldigere når den har stått litt. Og da er det godt å ha litt å gå på.     

La deigen hvile i bollen en halvtimes tid, og fordel deigen i 2 langpanner. Jeg bruker en stor langpanne, og en litt mindre form, men det har ikke så mye å se. Dypp en slikkepott i kaldt vann, og smør deigen jevnt utover. Sett langpannene inn i kald ovn, og sett den på 40 grader varmluft. Når deigen har hevet seg godt skrur du opp til 210 grader. Det tar ca en halvtime i min ovn, fra jeg skrur opp temperaturen, til brødet er ferdig. 

Avkjøl på rist, og del opp i så store biter eller 'briks' som du ønsker, og frys det du ikke skal spise innen et døgn. Jeg pleier å dele bitene på midten også før jeg fryser dem, for da går det så fort å tine dem i ovnen eller brødristeren. 

Ellers så må jeg si at det går litt på slump når det gjelder frø o.l. Jeg gidder rett og slett ikke måle opp alltid. Men prøv deg litt frem, så tar du det på øyemål etter hvert.  

Og en ting til: lag gjerne 1,5 porsjon for å få tykkere langpannebrød. Så er det bare å la det steke litt lenger. Prøv deg frem, og finn den måten du foretrekker å gjøre det på :)

Kos deg, da. 
Brød, brød, brød, og
glede i mathjertet. 

1 comment:

  1. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    ReplyDelete