Oct 1, 2013

Perfekt glutenfri paibunn!




Her har dere oppskrift på glutenfri paibunn med med den glutenfrie melmixen jeg har lagt ut oppskrift på tidligere. Lenge har jeg heller latt være å lage pai, fordi det ikke blir like godt med glutenfritt mel. Men nå er det ingen problem! Smak og konsistens er viktig når det kommer til pai, og denne melmixen har reddet pailivet mitt :) 

Oppskift på paideig til en stor paiform: 
140 g meierismør eller melkefritt smør 
1,5- 1,8 dl iskaldt vann
5,1 dl glutenfri melmix til pai og kaker
58 g sukker, eller mindre etter smak (kutt ned til 1 ts hvis du lager middagspai)
1 ts xanthangummi
0,5 ts salt
0,5 ts bakepulver

Fremgangsmåte: 
Kutt smøret i store terninger og frys i 15- 30 min før du skal lage paideigen. Spesielt hvis du bruker melkefritt smør.
Ha isbiter vannet slik at det blir skikkelig kaldt.  

Ha melmix, sukker, salt, bakepulver og xanthangummi i bollen til foodprosessoren din. Pulser 5-6 ganger slik at alt blander seg. Tilsett smør fra frysen og pulser 6-8 ganger til du har en smuldrete blanding. 
Obs! Ikke kjør foodprosessoren for lenge, for da smelter smøret litt. Og da blir ikke resultatet like bra. Tilsett så 1dl iskaldt vann i en tynn stråle og pulser foodprosessoren til deigen begynner å klumpe seg. Hvis deigen samler seg i klumper når du klemmer deigen sammen er det nok vann i deigen. Hvis ikke tilsetter du litt og litt vann om gangen

Samle deigen i 2 deler og pakk i plastfolie. Legg deigene i frysen i minst 1 time. Dette er for at vannet i  deigen skal fordele seg jevnt utover. Ta deigen ut av frysen en liten stund før du kjevler den ut. Eller legg den i kjøleskapet over natten. Deigen kan også fryses i lang tid, bare pakk den godt inn i frysepose, boks etc. 
Kjevle ut deigen mellom to lag bakepapir. Bruk litt melblanding over og rundt deigen. Rull deigen over kjevlet og legg den over paiformen. Klem deigen forsiktig på plass, og skjær vekk overflødig deig langs kanten. Men la deigen gå bittelitt over kanten, siden deigen kommer til å krype sammen under stekingen. Sett formen i frysen i minst 30 min. 

Sett ovnen på 180 grader. 

Hvis du skal ha paifyllet direkte oppi ferdigstekt paibunn, så må paibunnen blindstekes først. Da dekker du bunnen du har tatt ut av fryseren med bakepapir og fyller opp med ris eller bønner.Stek bunnen i 20 min, ta ut ris/ bønner + bakepapir + prikk noen hull med gaffel og stek videre i 10 min til. Hvis paifyllet skal stekes sammen med bunnen, steker du bunnen alene i ca 10 min først. 
   
Lykke til da! 
:) 

No comments:

Post a Comment