Sep 3, 2012

Veldig veldig VELDIG god musli!

-->
Hjemmelaget musli med pistasjnøtter, sjokolade og bananchips

Jeg klarer nesten ikke å finne gode nok ord for denne bloggposten, for denne oppskriften er fantastisk. Det er ikke min oppskrift, så jeg bøyer meg i støvet for en av de flinke matbloggerne uti verden under bloggnavnet La Tartine Gourmande. Jeg er så takknemlig. For jeg har prøvd mange oppskrifter, prøvd å dikte min egen og aldri vært helt fornøyd. 
Men nå kommer jeg ikke til å lete lenger etter nye oppskrifter. 

Lov meg at du prøver den, det er godt godt godt! Jeg sitter og mumser på den nå. Ang oppskriften har jeg justert den noe, og omgjort målene fra cups til dl. Men for basisoppskriften gir jeg æren til La Tartine Gourmande. 
Og merci beaucoup, je suis très contente. 



Dette trenger du:

7 dl store havregryn
1,5 dl puffet havre
1,5 dl puffet ris
1,5 dl gresskar frø eller solsikkefrø
1,5 dl hakkede pistasjnøtter el mandler
2 ss knuste linfrø
1 ss meierismør
1/4 ts maldon salt
2 ss brunt rørsukker
0,8 dl honning
0,8 dl vann
1 klype ekte vaniljepulver
80 g mørk sjokolade  
80 g banachips



Fremgangsmåte:
Sett ovnen på 150 grader, og gjør klart et stekebrett med bakepapir. 
Ha vann, honning, sukker, smør, salt og vaniljepulver i en gryte. Varm opp, og la det syde til sukkeret er helt oppløst. 

I en stor bolle har du alle de andre ingrediensen utenom sjokoladen. Tilsett blandingen med vann og honning etc, og bland godt. Ha musliblandingen på stekebrettet med bakepapir og sett inn i varm ovn. Stek i ca 45 min. Rør om innimellom under steketiden,da slipper du ut litt fuktig luft også. Og følg godt med, brent musli er ikke så godt (jeg har prøvd!). 


 

Kjenn etter om muslien er passe sprø, og hvis du ikke er helt sikker lar du den stå i ovnen til den er kald. Hvis den fortsatt er myk kan du skru på ovnen igjen og steke litt til. Men jeg tror det skal funke ganske bra med tiden hvis du holder deg til væskemengden som står i denne oppskriften.

Avkjøl muslien og tilsett hakket sjokolade og bananchips hvis du ønsker. Oppbevar den i en lufttett boks. Jeg foretrekker musliboks i stål eller glass fremfor plastikk, da syns jeg smaken holder seg best. 



Og hvis du liker valnøtter bedre enn pistasjnøtter eller mandler kan du selvfølgelig bruke det. Jeg hadde bare litt mandler igjen, så da ble det pistasjnøtter i tillegg. Bruk det du har i skapet og skuffen. 
Musli med havremelk og hjemmelaget blåbærsyltetøy

Spis musli med havremelk, rismelk eller vanlig melk. Eller youghurt. Og kanskje litt hjemmelaget blåbærsyltetøy. Eller litt banan. Eller bare spis den som den er, for den er farlig god. Kos deg da, og gled deg til å sette tennene i denne knasende muslien. Denne hjemmelagede muslien gir meg litt fryd i sinnet. Og tenk å spise den fra en fin skål - da smaker det enda bedre.


Musli med sjokolade, bananchips og banan

Mat mat mat. 
Og glede i hjertet.

No comments:

Post a Comment