Mar 14, 2014

Hjemmelaget sjokoladepålegg


Hjemmelaget sjokoladepålegg med raw kakao.

Sjokoladepålegg er godt godt godt. Men litt farlig godt! Hver gang jeg har vært i butikken i det siste har jeg vært på nippet til å kjøpe en ny boks med nugatti. Men det er et litt for farlig å ha i skapet når jeg er veldig veldig sulten. Men pålegg må man ha, ikke sant? Så har jeg vegret meg litt for å lage sjokoladepålegg fra bunnen, bare fordi jeg har trodd at det skulle være så vanskelig. Men det trenger jo ikke være det! Denne oppskriften er lett som bare det. Det eneste som er viktig er å ha en god blender eller en foodprosessor.

Oppskriften fant jeg på Daily Telegraph sine sider, og er skrevet av bloggeren Ella Woodward. Så, takk til henne! Hvis du ikke liker hasselnøtter er kanskje ikke dette pålegget for deg. Da kan du jo prøve med mandler eller peanøtter? Kanskje jeg også skal prøve det? Kanskje kanskje. Men ikke før dette glasset er tomt. 

225g hasselnøtter
3 ss kakao, gjerne raw
1/2 cup lønnesirup
1/2 cup vann

Ha hasselnøttene på et stekebrett, og rist dem i 10 min på 200g i stekeovnen. Avkjøl helt. Og ikke glem å lukte på dem, for ristede hasselnøtter lukter helt fantastisk! Skjør så nøttene i en blender eller foodprosessor til de har smør- konsistens. Tilsett kakao og lønnesirup og bland godt, før du til slutt tilsetter vannet i en tynn stråle mens maskinen pulserer. Og vips, ferdig sjokoladepålegg! Ha sjokoladepålegget på et glass og oppbevar i kjøleskapet. Da får det perfekt konsistens!




Jeg liker å spise pålegg som metter, og hasselnøttene med alle sine gode fettsyrer bidrar absolutt til det her! Og innimellom spiser jeg det sammen med mandelsmør som du finner oppskrift på her. Da blir man iallefall mett og god i magen! Så må det sies at litt godt og salt smør heller ikke er feil sammen med dette sjokoladepålegget. 

Mat mat mat og sjokoladepålegg! 
God helg! 


2 comments:

  1. Hei Ingeborg! Jeg er en journalist i VGs matside Godt.no som lurer på hvordan jeg kan få kontakt med deg angående en sak vi jobber med? Mail meg gjerne på natalie.ngo @ vg.no

    ReplyDelete
  2. It was very useful for me. Keep sharing such ideas in the future as well. This was actually what I was looking for, and I am glad to came here! Thanks for sharing the such information with us.

    ReplyDelete