Mar 29, 2011

La Durée

La Durée er et av Paris sine eldste kakehus, og definitivt et av de mest kjente. Det ble grunnlagt  i 1862, og er nok mest kjent for sine fantastiske makroner som finnes i mange herlige smaker.



I januar hadde jeg en fantastisk tur til Paris sammen med min gode venninne Ragnhild. Vi bodde i Paris for noen år siden, men i løpet av det året kom vi oss aldri på en av te- salongene til La Durée. Vi hørte så vidt om noe som het La Durée, og makroner som smelter på tunga. Jeg tror faktisk jeg også smakte en makron på slutten av året mitt der. Men kanskje det var like greit at vi ikke oppdaget tesalongene? Det kunne blitt farlig dyrt!




Her snakker vi himmelske smaker og perfekt balanse av søtt og syrlig, sprøtt og mykt. Ikke for mye av noen ting, og ikke for lite av noe.  Perfekt er bare ordet. Jeg er nok litt kresen på kaker, og det er ikke ofte jeg bare vil ha mer! Men her måtte jeg virkelig tenke meg om flere ganger for ikke å bestille en kake til.




En kan bli rent lykkelig bare av å sitte her en liten stund. Hele rommet og atmosfæren minnet om noe fra fordums tid som jeg bare har sett på film.






Til og med regningen var det noe fasjonabelt over. Litt av en opplevelse, kan man si, både smaksmessig og interiørmessig. Så skal du til Paris en tur, så MÅ du virkelig ta turen innom en av tesalongen til La Durèe.

1 comment:

  1. åå Ingeborg,det så virkelig fantastisk ut!Dere må ha kost dere gløgg!Jeg har bare vært i den ene butikken men aldri på te salongen!Dit må jeg en gang!:)

    ReplyDelete