Apr 4, 2011

Forelska i ...



...reddiker! Se hvor fine de er. Fantastisk farge. Nesten like rosalilla som rødkål. Så her om dagen da jeg ikke fant rødkål, ble det reddiker i stedet. Jeg skulle lage en råkostsalat med  gulrøtter og rødkål, litt agurk og ingefær, alt kuttet i tynne tynne staver. -Med god eddik, olivenolje salt og pepper over. Herlig tilbehør til middagsmat med litt sødme i sausen, da den pepperaktige smaken i råkosten blir en fin kontrast til det søte.
  



Dette er ikke særlig avansert. Du trenger bare noen råe grønnsaker som du finsnitter el skjærer i tynne staver. Det tar litt tid å kutte f.ek gulrøttene i tynne tynne staver, men det ser jo veldig fint ut (jeg har en teori om at man blir ekstra lykkelig når man spiser god mat som ser fin ut i tillegg). Så unngår en at gulrøttene begynner å "safte" slik de gjør når en rasper dem, samtidig som de er tynne nok til at syren i sitron, lime el eddik gjør dem litt myke. Litt før servering har du over en mild eddik el sitron/lime + olivenolje, salt og pepper. Og tadaa, så har du en herlig sprø salat.

Denne hadde jeg til kyllingfilet som jeg stekte i lange tynne skiver, med crème fraîche og sweet & hot chilisaus som jeg hadde over i pannen. Lot det koke litt inn og blande seg med kraften fra kyllingen. Du kan også servere den blandingen ved siden av maten, men det er noe med den varme og kremete sausen...sukk! Godt er det iallefall.



No comments:

Post a Comment