Oct 4, 2012

Knekkebrød med honning og olivenolje


Jepps, olivenolje gjør som regel susen. Og jeg innbiller meg at knekkebrødene blir ekstra sprø:)

Dette trenger du:
2 dl havremel el grovt mel, gjerne glutenfritt 
4 dl havregryn
2 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1,5 dl mandler eller pistasjnøtter, hakket
1 ts salt
4- 6 dl vann
2 store ss lynghonning eller en honning med hasselnøtter (O&CO)
4 ss mild olivenolje 





Sett stekeovnen på 160° varmluft.
Bland alt det tørre i en stor bolle. Rør ut honning i litt varmt vann og bland med resten av vannet og olivenolje. Bland det våte og det tørre, og rør til du har en tykk grøt. Dess mer vann du bruker, dess lenger må knekkebrødene steke/ tørke. Fordel blandingen på 2 stekebrett kledd med bakepapir, spre deigen ut med sleiv. Fordel deigen så jevnt som mulig.  

Stek først i 10- 15 min. Ta ut brettene og skjær til knekkebrød med et pizzahjul. Jeg liker å skjære litt forskjellige størrelser, så har man knekkebrød som passer til all slags sult:) Sett brettene tilbake i ovnen og stek i 40 – 50 min. Kjenn etter om knekkebrødene er sprø. Hvis bare noen er sprø tar du dem ut og steker resten videre. Hvis knekkebrødene begynner å bli mørke kan du skru ned temperaturen og tørke enda lenger. Avkjøl knekkebrødene på rist og oppbevar dem i en lufttett boks. 


Mat mat mat. Og knekkebrød:) 

No comments:

Post a Comment