Oct 3, 2012

Kringle med pistasjkrem og blåbær!


Kringle, pistasjkrem, blåbær og sitronolje! Dette måtte jo bare bli bra! Og når melisglasuren lages med sitronsaft i tilegg... Du og du. Og dette var så veldig, veldig gøy! Har gått og tenkt på det en stund, og endelig fikk jeg prøvd det ut. Jeg kan ikke spise gjærbakst selv, men jeg elsker å bake! Så er det gøy å lage nye oppskrifter til Oliviers & CO. Kringlen ble nesten spist opp på et blunk. - Så jeg tar det som et tegn på at det smakte bra. Så hvis du er i nærheten av en O&CO butikk, så gå innom og kjøp pistasjkrem og sitronolje. Tror ikke du kommer til å angre :) 

Kringledeig: 
400 g hvetemel
25 g tørrgjær
3 ss sukker
100 g smør
2 dl melk
1 egg
1 klype salt
0,5 ss raspet sitronskall
1 ts kardemomme

Fyll:
1/2 glass pistasjkrem fra Oliviers &CO.
4 ss sitronolje fra O&CO
2 dl frosne blåbær 

Pynt:
Melis
Sitron
Hakkede pistasjnøtter
Evt raspet sitronskall



Smelt smør, tilsett melk og rør inn egget. La det ha litt over 37 grader. Ha det våte oppi bakebollen til kjøkkenmaskinen og elt inn det tørre (eller omvendt :) 
Elt deigen lenge og vel, og etter litt vil du få en fin og smidig deig. La den heve til ca dobbel størrelse. Slå den sammen og la den heve 10 min til. 

Bland pistasjkrem og sitronolje i en skål. 
Trykk eller kjevle deigen ut til et rektangel på benken, og smør utover pistasjkrem blandet med sitronolje. Strø over blåbær og rull sammen. Form den lange pølsen som en kringle på bakapapir på stekebrett og la den etterheve ca 40 min. Sett ovnen på 200 grader når du setter kringlen til etterheving. 
Stek kringlen ca 12 min, til den har fått en fin og gylden farge.

Ta ca 2 dl melis og bland inn sitronsaft til glasuren har den tykkelsen du ønsker. Men husk at hvis du tar en flytende glasur på lunken krinlge vil den smelte og renne av med en gang. Så ha gjerne litt tykkelse på den :)

Avkjøl kringlen på rist og pynt med melisglasur med sitronsaft og hakkede pistasjnøtter. 
Og kos deg, da! Dette er skikkelig kos kos! 



Mat mat mat og glede i hjerte. 
Selv når jeg ikke kan spise det selv. Men glasuren var veldig god, da. :)

No comments:

Post a Comment