Nov 15, 2012

Råmarinert gulrot

Så enkelt, så godt, og så vakkert! Lag tynne gulrotflak med rotskreller eller mandolin og mariner i eddik.         


Gulrøtter trenger ikke kokes. Eller raspes. - Det er mye gøyere å 'høvle' dem! Så ser det så fint ut også! Og gulrotflak holder seg sprøere enn raspet gulrot, og gir ikke fra seg så mye av saften. Og det blir mye gøyere å spise!

  


De fleste grønnsaker kan kokes med eddik. Men det funker nok best med rotgrønnsaker. Nå er jeg ingen ekspert på kjemi, men eddiken koker grønnsakene med syren sin. Sitron kan også brukes, men det tar litt lenger tid. Eddiken bryter ned porene i grønnsakene, slipper ut saft og grønnsakene blir litt mykere. Dess mykere grønnsaker, dess kortere marineringstid. Gulrøtter og blomkål lar jeg ligge i minst 20 min, rødbeter litt lengre. Men prøv deg litt frem :) 

Til råmarinering av grønnsaker liker jeg å bruke hvivinseddik eller hvit balsamico av et eller annet slag, mye fordi at fargen på grønnsakene holder seg finere enn med mørk eddik. Jeg har en med hylleblomst akkurat nå som er veldig god. 

 


Så lett er det:
 
Lag tynne flak av gulrot med rotskreller eller mandolin.
Ha dem i en bolle og hell litt hvitvinseddik eller hvit balsamico over.
Vent i 20 - 30 min og spis. 
Kjempegodt!    


 



Mat mat mat. 
Gulrot er vakkert! 

No comments:

Post a Comment