May 18, 2011

Pasta med kremet røkelaks







Jeg elsker røkelaks. Jeg får vann i munnen bare jeg tenker på det! Enten i seg selv, med litt eggerøre eller i en god fløtesaus, så smaker det bare fantastisk! Hjemme hos mamma og pappa har denne sausen vært en middag for de dagene vi skulle ha noe ekstra godt. Og det er ekstra godt! Og hvis du i tillegg har fersk pasta blir det iallefall luksus. Du kan justere det alt etter som du vil, hverdagsvariant eller helgevariant. Jeg bruker rismelk og bittelitt kokosmelk i stedet for fløte, og kanskje bittelitt maizena. Crème fraiche og litt melk er også et godt alternativ. 





Før jeg begynner på sausen setter jeg igang med å koke pasta, så den iallefall er ferdig samtidig med sausen. Når den er ferdig kokt heller jeg av vannet og har pastaen tilbake i gryta. Så har jeg over litt god olivenolje og lar den stå og holde seg varm til sausen er ferdig. 

Og sausen : Først surrer jeg løken blank i godt meierismør (det gir mye bedre smak enn margarin!) på middels varme og heller over fløte. Den lar jeg småkoke til den har passe fylde. Så har jeg litt pepper i og kanskje litt salt (siden røkelaksen er salt, trengs det ikke så mye!). Og rett før servering har jeg oppi røkelaks og soltørka tomat i passe små biter. Så er det egentlig bare å spise! Og jeg bruker samme fremgangsmåte for de andre fløte-alternativene. Crème fraiche er jo fyldig i seg selv, så den trenger ikke koke inn. Med kokosmelk og rismelk trengs det noe mer krydder, da det er mlde smaker ifht fløte. 

Enkelt, raskt og litt ekstra godt. Du og du, mat gjør meg glad!

1 comment:

  1. Åh, det skal jeg prøve! Så SYKT digg ut!! Men du, hvor mye rismelk tar du ift kokosmelk?? Digger så veldig denne bloggen din jeg!! :)

    ReplyDelete