Jun 7, 2011

Noen muffins




Jeg har spist så mange muffins i det siste! Og det fordi mitt glutenfrie bakebesvær har blitt vendt til det motsatte; absolutt bakeglede! Jeg får nesten lyst til å si et lite hallelujah! Jeg har blitt ganske utsulta på godt glutenfritt bakverk de siste årene, og jeg har bakt mye rart. Det meste har smuldret fra hverandre på veg inn i munnen. Men nå er det nye tider! Med verdens mest fantastiske muffinsoppskrift som jeg har fått av Martine Svendsen Berglund og Finax sin melblanding er det glede i hjertet. 







Basisoppskrift:

5 dl mel/ finax glutenfritt mel
2 egg
2 dl sukker
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2,5 dl melk/ havrefløte
1,5 dl smelta smør/ rapsolje






Og det beste er at du bare blander i hvilken rekkefølge du vil. Herlig enkelt. Og så tilsetter du det du vil av smak. Denne gangen ble det noen med hvit sjokolade og bringebær, og noen med banan, sjokolade og valnøtter. Du kan også smelte sjokolade og blande i, og nesten va som helst. Men prøv med bringebær og hvit sjokolade, for det er helt fantastisk! jeg bare dytter en bit sjokolade og noen frosne bringebær nedi formene når jeg har hatt røren oppi.





Når jeg har banan i moser jeg bare bananen og blander mes så mye av røren som jeg vil. Og så dytter jeg bare en sjokoladebit og evt en valnøttbit ned i hver muffins. Når du lager bananmuffins kan det også være godt med litt rømme el creme fraiche i røra, noe som gjør det litt friskere. Dette er så herlig enkelt at jeg blir glad inni meg! Og glasur? Jeg må si jeg er svak for kremostglasur, selv om jeg egentlig ikke skal spise det. Men glasur av 100g kremost, 125g melis og 50g smør er en slager. Jeg prøvde å blande oreo's i også, og det var ganske snadder. Iallefall til banamuffinsene! 








 


Nei, lag noen muffins. Det passer fint til øse- pøsesommer- regnvær. Jeg skal finne noen i frysen og ta med meg på jobb. 

Hverdagslykke!

2 comments:

  1. jeg elsker at du har glutenfrie baketips, ingeborg!

    ReplyDelete
  2. fantastisk!både bilder og kombinasjoner!elsket de med banan!og er glad for å ha gitt deg denne gleden søte deg:)

    ReplyDelete