Sep 29, 2011

Gresskarsuppe



Høsttid er suppetid. Og hva er vel gøyere enn å lage en suppe du aldri har laget før? For et kick! Iallefall når det blir godt. Og jeg er veldig fornøyd med denne gresskarsuppen. Enkelt og supergodt. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før?

Til ca 1,5 l suppe brukte jeg 
3 gresskar (muskatgresskar)
Olivenolje
2 gulrøtter
salt og pepper
saften av 1 sitron
1 løk og 2 sjalottløk
4 fedd hvitløk
smør
Bittelitt god kyllingkraft
Og litt tid. Men ikke så mye egentlig.





  

 
Halvparten av gresskarene skrelte jeg med gulrotskreller og delte opp i terninger. Og den andre halvparten skjærte jeg i båter som på bildet over, uten å ta av skallet. Terningene dekket jeg med vann og satte til kok med gulrøttene. Over båtene i den ildfaste formen hadde jeg olivenolje, sitron, salt og pepper og satte inn i stekeovnen på 200 grader i ca 45 min. Mens jeg ventet på gresskaret surret jeg løk og hvitløk i meierismør på svak varme. Jeg hadde litt god kraft fra en kylling som jeg blandet inn i løken, for å gi litt ekstra smak.
Når gresskaret i ovnen var gjennomstekt, dro jeg skallet av med fingrene og delte i biter. Alt gikk opp i gryta med resten av det kokte gresskaret sammen med løken. Og så moste jeg alt med stavmixeren. Og vips, god suppe.




 

No comments:

Post a Comment