Oct 11, 2011

Honningepler. Høstepler. Drømmepler?

 

Honningbakte epler med olivenolje, litt eddik og en klype salt. + Et dryss kanel og en nøtt eller to :) 
   
Norske epler har vært smaken av høst for meg siden jeg kom til Norge som 8-åring. Jeg husker den første høsten min i Norge, og smaken de syrlige norske eplene som smakte så annerledes. Minnet har brent seg fast en plass mellom hodet og smaksløkene. Det blir sagt at de tingene man husker best er opplevelser knyttet til føleleser, eller noe i den duren. Uansett. Jeg tror at jeg knytter veldig sterke følelser til mat, for matopplevelser og smaker husker jeg veldig godt! Men det gjelder sikkert mange av dere, eller hva?





Og her kommer oppskriften på disse honning- drømme- høst- eplene:

Rør ut 0,5 ss eddik, 1ss god fast honning, 1ss olivenolje og 1 klype salt i en gryte. Del 2 epler i to og fjern kjernehusene.  Skrell dem og legg de halve eplene opp ned i gryta.  La dem surre på middels varme i 5 minutter før du snur dem og surrer litt videre. Legg eplene i en ildfast form og strø hakkede nøtter og rosiner over. Hell over sausen fra gryta, og bak dem i ovnen på 180 grader i 10- 15 min. Det går også an å bare la dem surre ferdig i gryta - helt enkelt. 

Hvis du skal ha gjester, kan du surre eplene i gryta og legge dem klare i en ildfast form. Og mens du spiser middag med de heldige gjestene dine kan du bake dem ferdig i ovnen.

Server med vaniljeis, havreis, vaniljesaus eller pisket krem... Mulighetene er mange:)   
Jeg brukte foresten Lavendelhonning, eddik med honning og ingefær og en mild fransk olivenolje; alt fra O&CO (typisk, eller hva? :)



Se så fine farger høsten har! Jeg blir glad i hjerte og kjenner på fryd i sinnet:)


Drømmeeple med vaniljeis og kaneldryss. Sukk :)



Flammende rødt og vakkert!



Se rundt dere hvor vakkert alt er for tiden! 
Kaldt og litt surt av og til. 
Men uendelig vakkert.  


 Og smak på høsten, da :)


No comments:

Post a Comment