Mar 20, 2012

Miniostekaker med banan og sjokoladesaus.



 

Jeg har lenge gått rundt med en drøm om å lage ostekake med banan og sjokoladesaus. På Oliviers & CO har vi noen søte kjeks med anis og en fantastisk sjokoladesaus uten kakaosmør. Og hypotesen om at disse to kombinert med et slags ostekakefyll ville bli veldig godt har kvernet rundt i hodet mitt i nesten et år. Og endelig har jeg fått fred. Oppskriften er klar og skal straks sendes til publisering på nettsidene til O&CO. Men ikke minst, her kommer den på bloggen!

Først prøvde jeg meg på en no bake stor vanlig ostekake (det klinger dessverre litt bedre på engelsk...) Og det ble godt, men ikke sånn at jeg dånte. Og jeg liker best når jeg nesten dåner fordi det er så godt. 
Jeg tenkte at det ville bli mye friskere i en versjon uten pisket krem og gelatin. - Med bare kremost, melis og rømme. Og jepps. Godt godt godt. Jeg er ikke noen stor kakeelsker . - Kan like smaken på en kake, men oftest holder det med en skje før jeg er mett. Men dette kan jeg definitivt spise mer enn en skje av!


Miniostekaker med banan og sjokoladesaus
 

Du trenger:
200 g Canistrelli eller Digestive- kjeks
120 g smør
300 g kremost naturell
½ dl melis
4 ss rømme
4 bananer (eller mer)
Litt ferskpresset sitron og evt litt mangoeddik 
God sjokoladesaus. Jeg brukte L’Extrême fra Oliviers & CO. 




Knus kjeks i en blender og smelt smør. Fordel kjeks i formene, og hell over litt smør. Klem smulene hardt ned i formen og ut i alle kantene. Sett dem i kjøleskapet i minst tre timer eller over natten.

Når de små formene har stått i kjøleskapet noen timer dypper jeg formen så vidt ned i en skål med varmt vann slik at bunnen skal slippe taket når jeg snur formen. Så plasserer jeg de små bunnene på et fint kakefat. 




  


Bland kremost, rømme og melis i en bolle og rør til du har en klumpfri krem.
Varm sjokoladesausen litt, eller smelt sjokolade og bland med bittelitt fløte.
Del bananer i biter, ha i en skål og press over sitron og evt litt mangoeddik. Gjør dette kort tid før du servere kaken eller kakene, så bananene holder en frisk farge.  
Rett før servering fyller du de små kakene med ostekrem, bananbiter og sjokoladesaus. 
Du kan også lage en stor versjon. Det blir gøy. Men det er litt stas med de små også.
 



 

Kremost, melis og rømme. Herlig!













 


no bake mini cheese cakes. I like it! 
Ein høydare.
Eg er nøgd. 

Jeg er litt mer lykkelig nå enn før. Det ble bedre enn jeg håpte på :)
Mat mat mat, folkens. Det er herlig!

 



 Her er den første versjonen. Den var god, men jeg dånte ikke :)

 Ostekake med banan og sjokoladesaus.






  

1 comment:

  1. åååå dette ser jo himmelsk ut!!! eg vil komma på besøk en dag og spisa mat med deg!!! Klem Lina

    ReplyDelete