Apr 27, 2012

Laks med mangosalsa...



Denne oppskriften har jeg spart lenge til bloggen! Men endelig! Laks med mangosalsa. Den er i ferd med å bli en av mine favoritter. Du og du, smaksløkene fryder seg bare ved tanken på dette:) Jeg må si at øynene fryder seg litt, de også. Se de fine fargene, da... Jeg blir glad. For et skaperverk! 
 

 

Du trenger:
Laks; 150 - 200g pr person
Hvit balsamico
Fingersalt
1 liten rødløk
2 lime
Koriander
1 mango
Ris, salat etc.
Evt chiliolje og mangoeddik


Rødløk marinert i lime eller sitron er noe av det beste krydderet som finnes! 
Sett stekeovnen på 100 grader, og legg laksefilet(ene) på bakepapir på en stekeplate. Viktig at laksen har romtemperatur når du setter den inn i ovnen.   
Begynn så med å marinere rødløken: FInhakk rødløk og press lime over(i en skål), rør om innimellom frem til du blander salsaen. Det som skjer er at syren i limen åpner porene på løken og slipper ut det naturlige sukkeret i løken. Det blir som godteri!

Tips: klem godt på limen før du deler den i to, da blir det lettere å presse saften ut av den. Sett skålen med rødløk til side og finhakk mango og koriander.   


 
Mangosalsa - Med litt chiliolje
   

Finhakk mango og koriander og sett til side. Det er fint om rødløken får stå og godgjøre seg en stund før du blander alt.  





Ha noen dråper hvit balsamico over laksen og sett inn på midterste rille i ovnen. Er filetene ganske tynne, trenger du ikke steke fisken (generelt )så mye lenger enn 10 min. Det er slik med fisk, at jo lavere temperatur og jo lenger tid den får steke, jo bedre.  
 




Bland sammen mangosalsaen, og gjør klar en salat eller noe mens du venter på fisken. Når du tar den ut av ovnen bør den spises med en gang, syns jeg :) Hvis laksen begynner å skyte ut det hvit-aktige stoffet (som den gjør hvis den stekes for lenge på for høy varme), har proteinene begynt å nedbrytes. Dette er ikke så bra. Laksen skal være helt rosa og smelte på tungen. Du og du, jeg blir litt sulten her! 



Laks med mangosalsa - og Chiliolje


Når jeg serverer fisken topper jeg den med salsa og evt chiliolje og mangoeddik. En liten prikk over i'en. Dette passer fint til ris, potetsalat, salat... Jeg liker ris best til denne laksevarianten, men jeg er veldig glad i ris da.




God helg da, folkens. Håper det blir mye god mat på dere! Dette anbefales iallefall. 
Sukk i hjertet og glede i sinnet. 
Mat gjør livet gøy.
Takk.

No comments:

Post a Comment