Nov 23, 2012

Verdens beste sjokoladecupcakes med kirsebærsyltetøy!

Verdens beste glutenfrie sjokoladecupcakes med kirsebærsyltetøy og kremostglasur!


Disse muffinsene er for meg et bevis på at himmelen finnes! Kombinasjonen av sjokolade, kirsebær og kremost er bare helt fantastisk. Sukk i hjertet og glede i sinnet. Siden jeg ikke spiser kremost selv, så spiser jeg ikke glasuren. Men muffinsene funker veldig bra med glutenfritt mel, så det er ikke helt håpløst. Og så går det jo an å lage en glasur uten melk - men den oppskriften får vi ta en annen gang :) 






Her er oppskriften:

2,5 dl melk eller havrefløte
1 egg
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
4-5 dl glutenfritt mel til kakebakst (eller hvetemel :)
4 ss kakao
1,5 dl smeltet smør 
1/2 glass kirsebærsyltetøy
Evt kirsebærbalsamico fra O&CO

Nå er det egentlig bare å blande alt. Ingen rekkefølge! Er det ikke herlig? :) Og så er det jo bare å fordele røren i former og steke på ca 200 grader i ca 10-12 min. Jeg er ikke helt sikker på tiden. Jeg tar egentlig aldri tiden. Og så varierer det jo veldig fra ovn til ovn :) 
Når cupcakesene har fått avkjølt seg litt, så prikker jeg dem med et bambus- spyd og heller kirsebærbalsamico i hullene.

Glasur: 
50g smør
1 ts vaniljesukker
125g melis 
100g kremost
Rør smør og melis hvitt og bland inn kremost. Ikke rør for mye, da blir kremosten- glasuren veldig flytende. Så er det bare å toppe muffinsene slik som du liker. Det er jo litt gøy med sprøytepose. Men det er absolutt ikke noe must. Det smaker like godt uten :)


 

Det som kan være godt er å dele cupcakesene i to og dynke dem med litt mer kirsebærsyltetøy. Du kan også la være helt og ha kirsebærsyltetøy i røren og bare ha det i midten sammen med kirsebærbalsamico. Og hva med litt kremost i midten også? Det blir veldig veldig veldig godt! Og hvis disse får stå å trekke over natten... Da blir det godt,da! en dag skal jeg prøve å dynke cupcakesene med kirsebærlikør. Jeg gleder meg! 

  




Å, sjokolade og kirsebær i hjertet! 
Mat er glede i seg selv. Og mat mat gir glede.
I massevis :) 

Mat mat mat 
og masse glede i hjertet. 
Selv om eksamen er like rundt døren.  



No comments:

Post a Comment