Jun 27, 2011

Wok på Ingeborgs vis



 



Jeg har vurdert å kalle denne retten for wokwok-namnam. Men jeg vet ikke helt. Det som deriomt er sikkert er at det er den beste woken jeg vet om. Og den er egenkomponert! Jeg er stolt stolt stolt. Men det som er at denne retten egentlig ikke kan kalles wok. For fremgangsmåten er ganske annerledes. Menmen. 

Og min wok er fusjon mellom en marinade min mor brukte mye til grillspyd da jeg var liten, og en karamellisert kyllingrett jeg spiste mye hos en traiteur asiatique i Paris. Dette er første gang jeg har prøvd å bruke mål på mengden ulike krydder, for som regel går det på gefülen eller hva det nå heter. Men det er sånn ca disse mengdeforholdene jeg opererer med :)






Og det man trenger til 2 personer er:

300 g strimlet svinekjøtt. Jeg liker nakkekoteletter best, for det blir mest saftig. 
2 ts paprikapulver
1 el 2 ts chilipulver :)
1,5 ss sukker
salt og pepper
en klype hver av malt korianderfrø, spisskummin etc hvis du har
saften av en halv sitron 
3 hakkede hvitløksfedd 
0,5 dl olivenolje
Paprika, rødløk og sukkererter snittet i strimler
Ris og rødløk marinert i sitron, evt fersk koriander


 
   1. Bland alt kydderet i en skål og rør inn sitron og hvitløk
 2. Visp inn olivenolje


3. La de strimlete nakkekotelettene ligge i marinaden en liten stund 



4. Ha bittelitt olje i en stekepanne, og sett på middels varme. 
Ha hele marinadeblandingen i panna, og la det surre på middels varme. 
Etter en stund vil mye av væsken koke vekk, og kjøtte stekes. 
Her kan det være viktig å skru varmen litt ned, hvis ikke
vil sukkeret i marinaden brenne seg.


5. Ha grønnsakene oppi stekepanna, og la dem bli så vidt gjennomvarme,
men slik at de fortsatt er ganske sprø. 
 





Og tada. Ferdig.


Og nok en reklame for Oliviers & Co. 
Hvit balsamico med honning og ingefær. 
Den har jeg alltid på denne woken min.

Og topp hele greia med rødløk marinert i sitron. Det er digg det.  



Og nå i disse sommertider der man helst skulle grillet hver dag, er kanskje denne retten et godt alternativ når skyene ikke vil vike over oss?    
Jeg stemmer for at du som leser dette prøver det til middag en dag. 

Mat  mat mat. Og lykke :)

1 comment:

  1. Hei, er heimkunnskapslærer og digger bloggen din.
    Fikk tips om deg av en av dine kvinnelige kollegaer på storo! Stå på, kjempeinspirasjon!!

    ReplyDelete