Jun 25, 2011

Salat med grapefrukt, granateple og mynte








Denne har jeg drømt om lenge! For litt siden skrev jeg om granatepleedikk og olivenolje med mynte og og en marokkansk inspirert salat jeg drømte om å lage. 
Og omsider ble det salat på meg. Det har ikke blitt kjempemasse matlaging på meg de siste ukene, med kommende uke skal det kokes så bare det. Og vi begynner med denne salaten jeg har tenkt på i hele vår. Det søte bitre i grapefrukten, det syrlige friske i granateplet og den herlige smaken av mynte er nydelig sammen. Og alle disse smakene i kombinasjon med f.eks lammekjøtt eller kylling er noe av det beste jeg vet! Eller, jeg får vel egentlig ikke lov til å si at noe er det beste jeg vet av kjæresten min; fordi jeg sier det til alt. Men akkurat nå er det det beste jeg vet. Og i kveld manglet jeg bare lammekjøtt og en grill

Når jeg spiste den begynte jeg og drømme om en lett grillet lammefilet skjært i tynne, tynne skiver. Guri malla, det hadde vært godt det! Det får bli i ferien. Eller kanskje jeg skulle dratt i gang noe grilling utenfor Oliviers & co på Løkka i morgen? Det hadde vært gøy! 







Til fire personer trenger du: 

Ruccola, crispisalat og litt
1 grapefrukt 
1 granateple
Fersk mynte
Kanskje noen sukkererter?
Ta de grønnsakene du har lyst på
God olivenolje
Urtesalt som passer til salat
Tørket mynte


Legg opp salaten, frukten og den andre grønnsakene du har på et stort fat. Rett før servering har du olje, edikk, urtesalt og tørket mynte over. Ikke la det stå så lenge med salt på, for da trekker saltet ut all saften i grapefrukten. 
Jeg brukte olivenolje som er presset med mynte, hvit balsamico med granateple og urtesalt fra O&Co. Av en eller annen grunn er det som oftest oljer og edikker herifra jeg har på hylla mi :) Men bruk den oljen du har og en mild edikk. Eller en vinagrette hvis du har ingredienser til det.




Se, så fin farge! jeg blir glad inni meg. 










Grill lam og ha denne salaten som tilbehør! Og mariner gjerne lammet med mynte og sitron og alt mulig annet godt som passer til. Eller ha den til lammeboller til sommer- tapasen. 

Du og du, mat mat mat! 

No comments:

Post a Comment